Academy of Chinese Martial Arts
Kung Fu

Wing Chun Art

Φόρμες

Forms και san sik
Οι Forms είναι μορφές διαλογισμού, μοναχικές ασκήσεις που ανατπύσσουν αυτογνωσία, ισορροπία, χαλάρωση και ευαισθησία.Οι Forms εκπαιδεύουν τον μαθητή τις βασικές κινήσεις και τη σωστή παραγωγή ισχύος του wing chun.
Τα San Sik (μεταφράζεται ως χωριστές μορφές) είναι συμπαγείς στη δομή τους. Μπορούν να ομαδοποιηθούν με οικιότιτα σε τρεις μεγάλες κατηγορίες:


1) εστίαση στην δομή του σώματος μέσω βασικών γροθιών, στάσης, στροφής και ασκήσεων βηματησμού
2) θεμελιώδης κυκλικές κινήσεις και αλλαγές χεριών, που είναι τα βασικά εργαλεία για την παρακολούθηση και την προσαρμογή
3) εκπαίδευση ευαισθησίας και τεχνικές συνδυασμού.

 

Όλες οι τεχνικές του wing chun έρχονται απο τις Forms και το San Sik. Ανάλογα με την καταγωγη, την εστίαση, το περιεχόμενο και την πρόθεση της κάθε μορφής μπορεί να υπάρχουν σαφείς διαφορές οι οποίες θα έχουν και εκτεταμένες επιπτώσεις. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν ορισμένες διαφορετικές ιδέες σχετικά με το τι αποτελεί εξέλιξη απο form σε form, οποτε μόνο μια γενική περιγραφή του τι καλύπτει η κάθε μία είναι δυνατόν να γίνει εδώ.

Το πιο συνηθισμένο wing chun περιλαμβάνει γενικά 6 μορφές: 3 άοπλες form, 1 form με ξύλινη κούκλα και 2 form με όπλα.
 
Άοπλες
 
Siu Lim Tau

 Η πρώτη και πιο σημαντική μορφή του wing chun. Η Siu Lim Tau είναι το θεμέλιο της τέχνης από το οποίο όλα τα επόμενα στάδια και τεχνικές εξαρτώνται. Οι θεμελιώδεις κανόνες της ισορροπίας και της δομής του σώματος θα αναπτυχθούν εδώ. Ορισμένα παρακλάδια του wing chun βρίσκουν την συμμετρική στάση ως τη θεμελιώδη στάση για να αγωνίζονται, ενώ άλλα ως μια στάση εκπαίδευσης που χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη της τεχνικής.

 

 

 

 

Chum Kiu
Η δεύτερη μορφή η Chum Kiu επικεντρώνεται στην συντονισμένη κίνηση της μάζας του σώματος και στις τεχνικές για την "γεφύρωση του χάσματος" μεταξύ του μαθητή και τον αντίπαλο και ώστε να εισχωρήσει στο χώρο του αντιπάλου και να διαταράξει τη δομή και την ισορροπία τους. Επιθέσεις μικρής απόστασης με τους αγκώνες και τα γόνατα αναπτύσσονται επίσης εδώ.
Επίσης ασχολείται με τις μεθόδους της ανάκτησης της κεντρικής θέσης, όταν η θέση όπου διακυβεύεται η Siu Nim Tao έχει χαθεί. Για ορισμένους κλάδους το σωματικό βάρος είναι ένα κεντρικό θέμα στα χτυπήματα, είτε θα προέρχεται από την περιστροφή του σώματος ή απο τους βηματισμούς.
 
 
 
 
 Biu Tze
Η τρίτη μορφή, Biu Tze, αποτελείται από ακραία μικρής εμβέλειας και ακραία μακράς σειράς τεχνικών, χαμηλά λακτίσματα και σαρώσεις, και "τεχνικές έκτακτης ανάγκης" στην αντεπίθεση όταν η δομή και ηκεντρική γραμμή έχουν τεθεί σε σοβαρό κίνδυνο, όπως για παράδειγμα όταν ο αθλητής είναι σοβαρά τραυματισμένος. Καθώς οι περιστροφές και οι βηματισμοί, αναπτύχθηκαν στο Chum Kiu, ένας τρίτος βαθμός ελευθερίαςπου αφορούν πάνω μέρος του σώματος αναπτύσσετε για περισσότερη δύναμη. Τέτοιες κινήσεις περιλαμβάνουν πολύ κοντινές αποστάσεις με αγκωνιά και εκτινάξεις των δάχτυλων στο λαιμό του αντιπάλου.
Για κάποιους κλάδους αυτή η μορφή θεωρείτε πως μεταδίδει θανατηφόρα χτυπήματα και τεχνικές ακρωτηριασμού που δεν πρέπει ποτέ να χρησιμοποιούνται. Μια κοινή αντίληψη στο wing chun λέει ότι "Η Biu Tze δεν πάει έξω από την πόρτα." Ορισμένοι ερμηνεύουν αυτό να σημαίνει ότι η μορφή αυτή πρέπει να κρατηθεί μυστική, ενώ άλλοι την ερμηνεύουν υπό την έννοια ότι θα πρέπει να προσπαθήσετε να μήν τη χρησιμοποιήσετε ποτέ.
 
 
Ξύλινη Κούκλα
 

 

 Muk Yan Jong

Η Muk Yan Jong μορφή γίνεται σε μία «ξύλινη κούκλα», ένας χοντρός ξύλινος κορμός με τρία χέρια και ένα πόδι τοποθετημένο σε ελαφρώς ελαστικό πλαίσιο που αντιπροσωπεύει ένα σταθερό ανθρώπινο αντίπαλο. Αν και εκπρόσωπος του ανθρώπινου αντίπαλου, το ανδρείκελο αυτό δεν είναι μια φυσική απεικόνιση ενός ανθρώπου, αλλά μια ενεργητική. Η πρακτική της ξύλινης κούκλας έχει ως στόχο να βελτιώσει την κατανόηση ενός επαγγελματία των γωνιών, θέσεων, και βημάτων, και να αναπτύξει πλήρης σωματική δύναμη. Είναι εδώ όπου οι ανοικτές μορφές χέριων δένουν μαζί και να λειτουργούν ως σύνολο.

 

 

 

Όπλα
 
 Baat Jaam Do

Η μορφή αυτή περιλαμβάνει ένα ζευγάρι μεγάλων "Butterfly Μαχαιριών", λίγο μικρότερα από τα κοντά σπαθιά (Dao). Ιστορικά, τα μαχαίρια ήταν επίσης γνωστά ως Dit Ming Do ( "Μαχαίρια που παίρνουν ζωές"). Η λεπίδα ενός σπαθιού πεταλούδα είναι περίπου όσο μια ανθρώπινη πήχη, το οποίο επιτρέπει την εύκολη απόκρυψη μέσα μανίκια ή μπότες, και επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία κατά την περιδίνηση και την περιστροφή κατά τη διάρκεια της κοντινής επαφής ενος αγώνα. Τα ξίφη πεταλούδα εξασκούνται συνήθως σε ζεύγη. Ένα ζευγάρι από σπαθιά συχνά θα βρίσκονται το ένα δίπλα στο άλλο μέσα στην ίδια θήκη, ώστε να δίνουν την εμφάνιση ενός όπλου.

Το σπαθί πεταλούδα έχει ένα μικρό προστατευτικό ώστε να προστατεύσει τα χέρια του φερόμενου, παρόμοια με αυτή του sai, τα οποία μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για να εμποδίσουν ή να αγκιστρώσουν το όπλο του αντιπάλου. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν ως σιδερένια γροθιά όταν είναι επιθυμητή η μη θανατηφόρο εφαρμογή του όπλου.

Παραδοσιακά, η λεπίδα ενός σπαθιού πεταλούδα είναι αιχμηρά μόνο κατά μήκος του μισού του άκρου του - από τα μέσα της λεπίδας προς την κορυφή. Η λεπίδα από το κεντρικό σημείο και κάτω δεν είναι κοφτερή έτσι ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παροχή μη θανατηφόρων επιθέσεων και να εμποδίσει την αιχμηρή πλευρά από το να βλαφτεί.

 

 Luk Dim Boon Kwun

"Μακρύ Κοντάρι" - ένα κωνικό ξύλινο κοντάρι που κυμαίνεται απο 2.5 με 4 μέτρα σε μήκος. Επίσης, αναφέρεται ως "Το κοντάρι του Δράκου» από ορισμένους κλάδους. Για ορισμένους κλάδους που χρησιμοποιούν το μακρύ κοντάρι, 7 αρχές του χρησιμοποιούνται και σε όλη την καταπολέμηση των άοπλων μορφών επίσης.

 

 

 

 

 

Chi Sao
Chi Sao ή "κολλημένα χέρια". Ο όρος για την αρχή της μορφής προέρχεται από τις ασκήσεις που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη των αυτόματων αντανακλαστικών κατά την επαφή και την ιδέα της "επικόλλησης" με τον αντίπαλο. Στο wing chun αυτό εξασκείται από δύο αθλητές που διατηρούν επαφή με τους βραχίονες ο ένας του άλλου, ενώ οι εκτελούν τεχνικές, έτσι εκπαιδεύονται μεταξύ τους σε αλλαγές στη μηχανική αίσθηση του σώματος, της πίεσης, της δυναμικής και στην "αίσθηση". Αυτή η αυξημένη ευαισθησία που αποκτήθηκε από αυτή τη μορφή βοηθά μια στην επίθεση των εμπλεκομένων και στην καταπολέμηση των κινήσεων του αντιπάλου με ακρίβεια, γρηγοράδα και κατάλληλητεχνική.

Σε ορισμένες καταγωγές (όπως αυτης του Yip Man και Jiu Wan), οι ασκήσεις Chi Sao ξεκινούνμε ένα χέρι που ονομάζεται Dan Chi Sao που βοηθούν το μαθητή να πάρει την αίσθηση της άσκησης, κάθε ασκούμενος χρησιμοποιεί το ένα χέρι από την ίδια πλευρά καθώς αγωνίζονται μεταξύ τους. Το Chi Sao είναι μια πρακτική για την απόκτηση ευαισθησίας, δεν πρέπει να συγχέεται με φιλικό αγώνα, αν και μπορεί να ασκηθεί ή να εκφράζει μορφή μάχης.

chi-gurk
To Chi-Gurk (Gerk) ή αλλιώς η διαχείριση της ενέργειας των ποδιών, είναι μια μορφή εξάσκησης που από το όνομά της και μόνο κάνει προφανές το τί εκπαιδεύει. Αυτό που εκπαιδεύει, είναι η ικανότητα του μαχητή να διαχειρίζεται μια κατάσταση κατά την οποία τα πόδια του βρίσκονται σε επαφή με τα πόδια του αντιπάλου, κατά τον ωφελιμότερο για αυτόν τρόπο. Όπως και το Chi-sao (διαχείρηση ενέργειας των χεριών)  είναι τελείως διαφορετικό από τις γροθιές και τη μάχη εξ αποστάσεως, έτσι και το Chi-Gurk είναι τελείως διαφορετικό από τις απλές κλωτσιές και κατά συνέπεια κάνουν τεράστιο λάθος αυτοί που επειδή γνωρίζουν κλωτσιές νομίζουν οτι γνωρίζουν και chi-gurk. Το chi-gurk αναπτύσεται μόνο και μόνο τότε, όταν τα πόδια των αντιπάλων βρεθούν σε επαφή, οπότε και μιλάμε για διαχείριση της ενέργειας των ποδιών.
 
  Το chi gurk είναι πιθανόν να εμφανίσει κάποιες ομοιότητες με το chi sao διότι και τα πόδια όπως και τα χέρια αποτελούνται από 3 κλειδώσεις. Πολλοί παρομοιάζουν τον αστράγαλο με τον καρπό, το γόνατο με τον αγκώνα και το ισχίον με τον ώμο.Όντως μπορούν να παρατηρηθούν ομοιότητες σε βασικές αρχές, όμως οι λεπτομέρειες των κινήσεων είναι τελείως διαφορετικές δεδομένου το οτι οι κλειδώσεις στα πόδια μας λειτουργούν ανάποδα. Π.χ. ο αγκώνας μας γίνεται να προσανατολιστεί και προς τα πλάγια (bong sao) και προς τα κάτω (tan sao), αλλά το γόνατό μας δε μπορεί να γυρίσει ποτέ προς τα κάτω. Ως εκ τούτου υπάρχουν σημαντικές διαφορές.

  Από άποψη ύλης είναι λογικό οτι το chi gurk αποτελείται από λιγότερες δυνατές κινήσεις σε σχέση με το chi sao, δεδομένου οτι το ένα πόδι μας αναγκαστικά πρέπει να είναι στο έδαφος και άρα έχουμε μόνο ένα όπλο (το άλλο πόδι) μπροστά, ενώ στα χέρια έχουμε ταυτόχρονα και τα 2 χέρια μας στη μάχη. Ενώ φαινομενικά αυτό το κάνει πιο εύκολο, στην πράξη αποδεικνύεται κάτι διαφορετικό. Κάποιος πρέπει να διδαχτεί σημαντικές λεπτομέρεις (αν θέλει να μάθει chi-gurk). Διότι ναι μεν έχει να σκέφτεται κινήσεις για το ένα μόνο πόδι, αλλά απτην άλλη πλευρά, αν χάσει την πρώτη γραμμή άμυνας (το μπροστινό του πόδι), είναι θεωρητικά καταδικασμένη να σπάσει η βάση του (δεύτερο πόδι) διότι δεν υπάρχει δεύτερη γραμμή άμυνας (όπως π.χ. στα χέρια όπου μπορεί να σωθούμε από το wu-sao). Κατά συνέπεια πρέπει να διδαχτεί πώς να μετακινεί τη βάση του, πότε να την μετακινεί, σε ποιες πιέσεις πρέπει να την μετακινεί, πότε να αλλάζει βάση, πότε να επιτίθεται χωρίς να εκθέτει τη βάση του, πότε πρέπει να παγιδεύει τον αντίπαλο ώστε να εκτεθεί αυτός κ.ο.κ. Και αυτά μόνο για τη βάση. Γιαυτό και σε παραδοσιακές ταινίες kung-fu όταν ήθελαν να αποτυπώσουν μάχη με κολλημένα πόδια, η μορφή που έδιναν ήταν μια εντυπωσιακοή μορφή χοροπηδητού με διαρκείς εναλλαγές βάσης.

  Κατά συνέπεια το chi-gurk είναι ένας πολύ πολύπλοκος μηχανισμός μάθησης, αλλά πάρα πολύ χρήσιμος και εντυπωσιακός. Πρόκειται για μια μορφή εξάσκησης που δυστυχώς τείνει να εξαφανιστεί. Αυτό ενδεχομένως να οφείλεται σε διάφορους λόγους. Βασικός λόγος μπορεί να είναι οτι το chi gurk διδασκόταν (στο wing chun) τελευταίο, με αποτέλεσμα πολλοί να τελείωναν τη μακρόχρονη εκπάιδευσή τους χωρίς να έχουν διδαχτεί ποτέ chi gurk. Ένας άλλος λόγος είναι οτι πολλοί έχουν μπερδέψει το chi gurk με τις απλές κλωτσιές και αγνοούν το βάθος των κολλημένων ποδιών. Άλλος λόγος θα μπορούσε να είναι η αποτελεσματικότητα του συστήματος σε άλλες του τεχνικές, με αποτέλεσμα οι μαχες να τελειώνουν άμεσα και να χρειάζεται σπάνια να "κολλήσουν" τα πόδια με τον αντίπαλο. όποιο και να είναι οι λόγοι, πρόκειται όμως για ένα εξαιρετικό εργαλείο μάθησης, εκγύμνασης, βελτίωσης και γνώσης που δεν πρέπει να λείπει από όποιον επιθυμεί να έχει ολοκληρωμένη γνώση στο wing-chun.